Recept på pepparkakstryfflarna


ca 20 tryfflar.

1 dl vispgrädde
50 gram florsocker
25 gram smör
125 gram mörk choklad
1 tsk malen kanel
1/2 tsk malen kardemumma
!/2 tsk nejlikor
1/2 tsk ingefära

1. Koka upp grädde och florsocker i en kastrull. Lägg i smör och choklad i bitar. Låt det smälta på svag värme.
2. Rör i kanel, kardemumma, nejlikor och ingefära. Låt svalna och sedan halvstelna i kylen.
3. Forma runda tryfflar med händerna. Pudra över kakao och låt tryfflarna stelna i kylen.
Jag gjorde en dubbel sats när jag lika var igång och då fick jag ihop 35 stycken lagom stora bollar. Tog några timmar för smeten att stelna till i kylen innan man kunde rulla bollar av den så det här är kanske inget man ställer sig och fixar ihop en halvtimme innan glöggkalaset.  Riktigt smarriga blev dom iallafall.


Kommentarer
Postat av: Jenny Lundkvist

Vilka snygga burkar! Ångrar att jag inte köpte några jag också och dessutom är affären borta!

2011-12-19 @ 00:00:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0