Jack Daniels Glaze



Hämtade ut två nya böcker igår som jag suttit och bläddrat i på morgonen. Den ena var denna ovan "Fest, mat & kärlek", man kan aldrig ha för många kokböcker helt enkelt.

Uppstigen för en liten stund sedan efter en härlig sovmorgon, jisses så skönt det var att få sova ut ett par timmar extra. Johan hade fixat smoothies på morgon så det var bara att sätta sig vid frukostbordet och äta när man kom upp. Lyx! Nu är dom ute allihopa och jag ska börja göra mig iordning för att åka ut på äventyr med lilla familjen på en stund. Glass är dom lovade så det blir iallafall ett stopp på "glassaffären". 

Igårkväll var bästa K här och åt med oss och vi fastnade länge framför datorn och lyssnade på låtar på youtube. Vi åt grillat, som vanligt, och jag MÅSTE bara rekommendera er att testa "Jack Daniels Glazen" som jag gjorde för ett par veckor sedan, den är så otroligt god så ni kan inte förstå! Här kommer iallafall receptet så får ni göra som ni vill, men jag kan lova er att ni missar något om ni inte testar ;-)

Ingredienser:
1 hel vitlök
1 msk olivolja
1,6 dl vatten
2,4 dl ananasjuice
0,6 dl teriyakisås
1 msk kinesisk soja
3 dl farinsocker
3 msk citronjuice
3 msk finhackad silverlök
1 msk Jack Daniels Whiskey
1 msk krossad ananas
0,25 tsk cayennepeppar

Gör så här:
Kapa av toppen på vitlöken så att innehållet tittar fram. Se till så att löken står stadigt, eventuellt kan du behöva kapa av lite av botten. Ställ den i en ugnfastform. Ringla över olivoljan och ställ in i ugnen vid 160 grader i ca 60 minuter.

Ta ut vitlöken och låt stå på sidan och svalna. Under tiden häller du vatten, ananasjuice, teriyakisås, soja och farinsocker i en kastrull och låter koka upp på spisen. Sänk värmen och låt den sjuda. Kläm ut den rostade vitlöken och lägg ner 2 msk rostad vitlöksmassa i kastrullen. Tillsätt resten av ingredienserna och låt sjuda i 40 – 50 min eller tills ca 3 dl återstår. Konsistensen när den har svalnat ska vara ungefär som sirap. Sila av i en ren behållare. Klart!

Lika bra att göra dubbel sats på en gång för denna glaze går verkligen åt!

Nej dags att ta tag i dagen, har för mig att det skulle vara loppis på norrabyn så kanske vi kikar förbi där och ser om vi kan göra nåt fynd. Trevlig lördag på er allihopa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0