Bountybollar





Klockan är snart halv 11 och jag och barnen har just ätit frukost. Blev inget jobb idag heller som jag hoppades på igår. Wilma kom hem från skolan vid lunchtid igår och var hostig och hängig, natten till idag så vaknade Julia och var hostig och pipig i luftrören och Emil klagade över magont när han vaknade idag så vi har legat och dragit oss länge i sängen framför barnprogrammen. Mycket vabbande har det blivit sista tiden. 

Igår julpyntade vi lite och jag bakade saffransbullar och gjorde bountybollar. Både saffransbullarna och bountybollarna blev riktigt goda men tyvärr hade jag inget pärlsocker till saffransbullarna upptäckte jag när det var dags att strö på så dom ser lte småtråkiga ut utan det. Men goda var dom som sagt. Idag ska vi baka några fler sorters fika tror jag. Wilma var lite ledsen för att dom skulle baka pepparkakor på skolan idag och att hon nu missar det så jag tror vi ska dra igång ett riktigt bullbak på en liten stund. Eller kanske vanliga lussekatter  bara. Tyvärr tycker att dom ofta blir lite torra och tråkiga, gillar bättre varianten jag gjorde igår med mandelmassa och massa smör i. Bakverk ska vara saftiga tycker jag.

Här kommer receptet på Bountybollarna:

50 gram smör
1/2 dl florsocker
1/2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
1 påse kokosflingor (200 gram)
200 gram ljus blockchoklad

Gör såhär:

Blanda smör, florsocker, sirap och vispgrädde i en kastrull.
Låt koka ca 10 minuter eller tills smeten börjat bli lite seg.
I med kokosflingorna, rör om och låt sedan svalna en liten stund.
Forma till bollar (jag fick ihop 30 bollar på den här smeten) och låt dessa stå i kylen ca 1 timme innan du smälter chokladen över vattenbad som du sedan doppar bollarna i. Låt stelna på bakplåtspapper i kylen.

Jag dekorerade mina med en "strösselpärla" på varje direkt efter att dom blivit doppade i chokladen.

Klart


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0