Leilas Chocolate Swirl Cheesecake

Hej alla!

Här skrotar vi runt i pyjamas medans regnet öser ner denna Lördagmorgon. Har precis ätit en liten bit av den goda cheesecaken jag gjorde igår, den är godare kylskåpskall än ljummen kan jag precis konstatera. Än så länge har vi inga planer för dagen men vi ska nog snart se till att hitta på något. Önskar att jag hade en färdig utbyggnad så jag kunnat gå loss och flytta möbler och göra fint. Men det dröjer nog ett par månader till innan det börjar närma sig. Min stora önskan är att allt är klart och fixat till 1a advent så det håller vi tummarna för.

Rensade i Julias byrå igår och tog undan en massa som var för smått + alla sommarkläder så det blev riktigt luftigt och fint i lådorna. Nu springer Emil runt med min kamera och fotar, jag lär ha ungefär 200 bilder tagna ur lustiga vinklar på ointressanta saker att radera sen.

Här får ni iallafall receptet på den goda cheesecaken!



Kexbotten

400 gram digesivekex
200 gram smör

Fyllning

600 gram philadelphiaost
2,5 dl kesella (10%)
2 tsk vanillinsocker
1,5 dl socker
4 ägg
1 dl gädde

Chocolate Swirl

150 gram mörk choklad av bra kvalitet, 60 %
3 msk espresso

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Krossa kexen och blanda med smöret.
3. Tryck ut smör och smulblandningen i en löstagbar form (24 cm i diameter)
4. Förgrädda 10 min i ugnen.
5. Sänk temperaturen till 140 grader.
6. Vispa philadelphiaosten och kesellan krämigt i en bunke.
7. Blanda i socker och vaniljsocker.
8. Rör i ett ägg i taget och sist grädden.
9. Smält chokladen i vattenbad eller mikro och blanda i kaffet.
10. Dela upp smeten i två olika bunkar och blanda ner den smälta chokladen i den ena bunken.
11. Varva smeterna om varandra över kexbotten.
12. Dra ett mönster med en kniv i smeten och skjutsa in kakan i ugnen där den ska stå i ca 1 1/2 timme.

Serveras ljummen eller kylskåpskall.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0