Mudcake en Lördagmorgon





Helgfint med en bukett nya blommor på hemnesbyrån i hallen.


Idag skiner solen från en blå himmel. Är sådär härligt krispig luft ute, björkarna är gula och barnen har fått premiäranvända handskar när dom varit ute och lekt på morgonen.  En perfekt höstdag verkar denna Lördag bli.


Fick mig en liten sovmorgon idag då Johan steg upp med barnen så jag har faktiskt precis ätit frulle och en liten bit av gårdagens efterrätt. Jag googlade efterrätter och hittade ett recept på "Mudcake" som jag var tvungen att testa. Jag säger bara Oh My SÅ GOD den var. Och hur enkel som helst. Min "pasta al forno" blev också riktigt god och slår en vanlig tråkig lasagne med hästlängder. Jag lovar!

Här kommer receptet på Mudcake:

4 ägg
2 dl socker
2,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
100 gram mörk choklad
100 gram ljus choklad
200 gram smör

Vispa ägg och socker, blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Värm chokladen och smöret på svag värme i en kastrull och vispa sedan ner detta i smeten. Smöra och mjöla en springform och i med smeten. Gräddas 15 min i 225 grader.

Kakan kommer att sjunka ihop en hel del när man tagit ut den ur ugnen men det ska den göra så det är ingen fara. Servera kakan ljummen eller kall. Vi åt den ljummen med vispgrädde och det var snäppet godare än idag när jag åt den kall. Äter man den ljummen så är den ganska rinnig i mitten men jag gillar när kakor är riktigt kladdiga så för mig var det bara ett stort plus.

Nu har jag en nyduschad Julia vid min sida så jag ska leta fram kläder och fixa håret på min lilla prinsessa. Ha en fin Lördag allihopa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0