Sammanfattning 2011



Januari månad skålar vi in hemma på udden med sjuka barn. Mycket vabbande blev det denna månad och jag kickar även igång året med att ta tag i träningen. Tränar minst 3 gånger i veckan, både gymmar och springer på löpbandet på badhuset.


Den 18e Februari hade vi -35,8 grader kallt på morgonen när jag stiger upp, och i denna iskalla vinter så tycker jag att det är läge att plantera tomatfrön. Helt logiskt känns det inte. Vi började månaden med magsjuka och där i mitten någon gång så fyllde jag hela 27 år.



I Mars så hänger vi lite vid skidbacken och en hel del i Lappurträsk där Emil kör varv på varv på varv med skotern på den snitslade banan som morfar kört upp åt honom. Den här vintern blev han kungen av barnskotrar kan man säga. Wilma och Emil åker också timmerloppet på dagis och jag står såklart med kameran i högsta hugg och dokumenterar. Emil fyller fyra år vilket vi firar med spiderman-tårta, tågtårta, paket och kalas.


I April fyller Wilma 6 år och det firas såklart med pompa och ståt, rosa ballonger snygga cupcakes och barnkalas med alla kompisar. Vi får en varm påsk med närmare 20 grader varmt i skuggan och nästan ingen snö. Vi premiärgrillar ute och i slutet på månaden drar jag och Johan till Paris med vänner.

Början på Maj upplever vi Paris. Tulpanerna jag planterat på hösten börjar titta fram ur jorden, vi grillar ofta och mycket och jag korar Dajm Päron till årets godaste glass. Springer vårruset, årets första av 3 lopp.

Juni börjar sommaren på allvar. Vi badar massor, både hemma, i Korsträsk och i Påle. Johan fyller 40 och vi har kalas i lillträsks byastuga med alla nära och kära. Midsommarafton hänger vi i storforsen, äter midsommarlunch på hotellet och tar en sväng på bron upp mot forsen. Springer årets andra lopp, sjulsmarksjoggen. Tungt som tusan gick det.


Juli och vi njuter av härliga sommardagar och sommarlov. Vi badar, åker karusell på PDOL, barnen springer knalleloppet, vi fiskar och dom första jordgubbarna skördas från vårt jordgubbsland.

Augusti är månaden då Wilma börjar skolan. Utbyggnaden påbörjas, vi har kräftskiva i inglasningen och jag och Wilma plockar ihop en årsförbrukning av lingon.


I September fyller Julia 3 år, jag åker ner till Stockholm med ett härligt tjejgäng och shoppar och springer årets tredje och sista lopp, tjejmilen. Handlar årets vinterkläder till barnen. Det ska börjas i tid vet ni!


I Oktober har vi Halloween-kalas och jag påbörjar inhandlandet av julklappar och lyckas vinna en samlarbarbie som Wilma sedan får i julklapp.


I November åker vi på en weekend till Stockholm, bara jag, Johan och Wilma. Vi shoppar, går på afternoon tea och har det allmänt mysigt bara. Fjärde advent som infaller i slutet på denna månad åker julpyntet och granen fram i vanlig ordning. Vi gör även färdigt i Emils nya rum.


I December fortsätter vi med julstökandet. Vi gör julgodis, bakar, tittar på Wilmas första luciatåg på skolan, går på julbazar, dricker massor med glögg och äter en och annan lussekatt. Ett gäng från kuriren kommer hit och gör ett hemmavid-reportage som visas på tv lagom till lucia. Spännande, spännande. Vi firar jul i Lappurträsk, har jullov och förbereder oss för den sista dagen på December månad och året 2011.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0