Granola

 
Här kommer receptet på granolan
 
ca 10 dl fiberhavregryn
1 dl linfrön
1/2-1 dl pumpakärnor
2-3 dl blandade nötter
1 dl kokos
 
Blanda allt det här torra i en bunke och sedan tar du fram en kastrull och värmer försiktigt upp ingredienserna nedan. Det ska inte kokas utan bara värmas. 
 
ca 1/2-1 dl kokosolja (använde mig av kung markattas)
1/2 dl mörk sirap
1 msk honung
1/2 dl brunt farinsocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
1-2 tsk mald kardemumma
2,5 dl vatten
 
Blanda samman allt det torra med det blöta och strö ut på två ugnsplåtar täckta med bakplåtspapper. Rostas ca 30 min i 175 C. Under dessa 30 minuter måste du röra om lite då o då för att det inte ska brännas. 
 
Sen var det klart!
 
Jag avslutade med att blanda i torkat frukt (skuren i småbitar) innan jag fyllde upp i fina glasburkar. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0